• Drama og teater som tilnærming i aksjonsforskning - å øve på framtida. 

      Eriksen, Anne; Leming, Tove (Chapter; Bokkapittel, 2020-12-23)
      In this chapter, we ask how drama and theatre can be a useful approach to action research processes. We focus on interventions, using teacher education as an arena for development. The empirical point of view is based on several research and developmental projects over years, together with two examples from recent developmental work. Our theoretical framework is based on theories of learning and ...
    • Fra hjerte til hjerte – Norsk-russisk samarbeid i drama- og teaterutdanning 

      Eriksen, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Artikkelen er basert på erfaringer fra et treårig samarbeidsprosjekt mellom et norsk og et russisk universitets drama og teaterutdanninger. Prosjektet hadde som et sentralt mål å øke kvaliteten på drama og teateropplæring for å kunne utvikle optimale ferdigheter som trengs for å bli en profesjonell teaterpraktiker i dagens Russland og Norge. Det fokuserte spesielt på møtet mellom tradisjon og nye ...
    • Iscenesatt ulikhet. Internasjonalt samarbeid i teaterutdanninger 

      Eriksen, Anne (Chapter; Bokkapittel, 2019-09-17)
      Denne artikkelen tar utgangspunkt i et samarbeidsprosjekt mellom teaterutdanningene ved et russisk og et norsk universitet og diskuterer hvordan ulikhet og uenighet om teatertradisjoner og undervisningsfilosofi kan brukes som en ressurs. I diskusjonen benyttes teori om demokrati og utdanning og teori om uenighetsfellesskap. Erfaringene oppsummeres med at trygge rammer, fleksibilitet og vektlegging ...
    • Teater på tvers i høyere utdanning. Studenters praksiserfaringer som teater i undervisningen. 

      Eriksen, Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2012)
      I artikkelen beskrives og diskuteres to prosjekter der dramastudenter har produsert teater på bakgrunn av profesjonsstudenters praksiserfaringer, og de ferdige produktene har blitt brukt i utdanningen av nye studenter. Hvordan studenter kan bidra gjensidig til hverandres læring, på tvers av profesjonsutdanninger, fakulteter og faggrenser, er artikkelens problemstilling. Gjennom observasjon, ...